Finans(k)risen i .rar format.

Det är måndagen den 26/1, himlen grå och temperaturen är ca 2 grader Celsius.

Halleluja frälsaren är kommen och skall befria oss från våra hemska synder. Så kunde det ha låtit om Jesus hade ramlat in genom dörren, men eftersom detta nu inte är fallet får ni nöja er med något som slår nästan lika högt. Nämligen en otroligt efterlängtad uppdatering av denna mycket eminenta blogg. Då är det dags att välja ämne (ja jag vet att det står i rubriken, men den skrev jag sist), om vi ska kika lite på vad som hänt i vår värld sen senast vi talades vid måste ju ändå den stora finanskollapsen vara den händelse som påverkat flest människor i både vårt lilla land Sverige och den stora vida världen. Vi har sett bankjättar gå omkull, tillverkningsföretag i alla storlekar har brakat ihop, bilindustrin har plattats till som undersidan på ett punkterat däck, stödpaket har delats ut, politiker blir oense inom det egna partiet, osäkerheten är större än den var då Skåne återförenades med Sverige och räntorna har rekordsänkts. Men hur djupt ner i skiten sitter vi? Är det så illa som vi får presenterat för oss i våra olika medier. Njaaa, säg såhär. Det var riktigt illa ett tag men aldrig i närheten av den totala förödelse som presenterades. Vi får bara se en enda eller kanske två företagsgrupper på nyheterna, bank och bil, de två som tveklöst har det tyngst just nu. Ta ett företag som är kopplat till bilindustrin så ser du att detta i 4/5 fall behövt vidta relativt hårda åtgärder för att kunna klara ut den ekonomiska situationen. Men om vi istället vänder oss till ett företag som tillverkar elektronikprylar ser vi att, försäljningen har bedarrat men vi har ingen krissituation som hos biltillverkarna. Tänk lite på det en gång så ser ni vilken typ av företag som förekommer mest i media.

Sen nu när vi rullade in lite på bilindustrin måste jag helt enkelt bryta kacklet om finanserna och tala lite om de bästa bilmärkena i världen (enligt den svenska lagom-principen). Läget är här som hos många andra biltillverkare kritiskt och det ena märket som antyddes om innan, Saab (som upplysningsvis endast gått med vinst ett år de senaste tjugo åren) kommer med stor sannolikhet att gå i graven om ingen är sugen på att köpa upp ett fallfärdigt företag som har en så liten global marknad att det omöjligen kan gå runt. Det spelar ingen roll om de så skulle dubbla sin lilla pittoreska försäljningssiffra, på ett internationellt plan har man inte en chans. Åh det kändes bra. Alltid trevligt med smutskastning. I det andra hörnet på ringen står det inte fullt lika utsatta företaget Volvo, vi har i och för sig även här en liten försäljningssiffra om man ser till det internationella planet men inte så liten som huvudkonkurrenten, Svenska Aeroplan AB har. Hur kommer det då gå för företaget som säger sig rulla, experterna inom bilbranschen kommer med uppdaterade synpunkter var eller varannan dag. Ena dagen kommer det gå i konkurs och andra dagen så har man största vinsten på 100 år, inte riktigt så överdrivet, men ni fattar principen. Alltså är de ingen pålitlig källa, så vem ska man lyssna på då? En enkel sak du kan göra om du nu inte är påverkade av finanskrisen är ju att fullkomligt ge ondskans furste i det, så kommer du att må mycket bättre Punkt

Till slut måste jag ta och ursäkta mig för denna saliga röra med ord jag precis producerat, just som en författare bör, dock brukar denna ursäkt ligga innan texten, men det skiner jag i. Ni får skylla er själva om ni läste. (P.S. Rubrikens (k) innebär ingenting utan sitter där enbart i förvirrande syfte)

RSS 2.0